BOLAJONLAR UCHUN NABAVIY ODOB
Hofiz ibn Hajar rohimahulloh aytadi: Odob maqtovga sazovor so`z va amalni bajarishdir. Karamli axloqlarni ushlash odobdir.
Yaxshi deb bilingan amallar uzra bo`lish odobdir.
O`zingdan kattani ulug`lab, o`zingdan kichikka mehr ko`rsatishing odobdir.
Bizning tilimizda odobtarzida talaffuz qilishga odatlanib qolingan arabcha adab so`zi aslida madaba o`zagidan olingan. “Madaba” esa taomga chaqirishdir. Odob ham insonlar doimo chaqirilib turiladigan madaba ya`ni ma`naviy ozuqa bo`lganidan, shunday nomlangan.
Junayd rohimahullohdan odob haqida so`rashganida: U chiroyli hayot tarzidir, degan. Shu sabab muomala va munosabatda odobning ahamiyati namoyon bo`ladi. Odob insonlarning katta-yu kichigi haqida xabar beruvchi tashqi belgi hamdir. Shu boisdan ham bolaga odob berish va uni odob libosida tutib turish , xulqiy tarbiyaning eng avvalgilaridan hisoblanadi.
Axloqni bunyod etishda Rasululloh sallollohu alayhi va sallam odobga katta e`tibor qaratganlar. Hattoki, bolaga odob berish va odob uning tabiiy xulqiy sifatiga aylanishi uchun odob-axloqga o`rgatishni islomda o`z ahamiyatiga ega va xatolarni o`chiradigan amaliy sadaqadan afzal qilganlar. Imom Termiziy Jobir ibn Samura raziyallohu anhudan, u zot aytadilar: Rasululloh sallollohu alayhi va sallam: Kishi oz bolasiga odob berishi, bir sosadaqa qilishidan ko`ra yaxshidir, dedilar.
Rasululloh sallollohu alayhi va sallam otaonalarga, bola uchun eng katta hadya va unga qoldiriladigan eng afzal meros bu odob ekanligini ham bayon qilganlar:
Imom Termiziy Said ibn Oss rohimahullohdan, Rasululloh sallollohu alayhi va sallam: Otaona farzandiga chiroyli odobdan ko`ra afzalroq hadya berolmaydi, dedilar. Shuning uchun ham Ali Madiyniy rohimahulloh: Bolalar odobni meros qilib olganlari, molmulkni meros qilib olganlaridan ko`ra o'zlari uchun yaxshidir. Odob ularni mol-mulkka ham, mansabmartabaga ham va aka-ukalarga bo`lgan muhabbatga ham erishtiradi. Ular uchun dunyo va oxirat yaxshiligini jamlaydi, degan.
Nima uchundir ba`zi insonlar odobning ahamiyatidan gaflatda va odobni e`tibor qaratmasa ham va esdan chiqarib yuborsa ham bo`ladigan sodda ishlardan deb hisoblaydi. Bilmaydiki, bu holat bolasini oq bo`lishga yetaklaydi. Bu bechora odob berish xuddi yediribichirish kabi otaning zimmasidagi farzandning haqqi ekanligini ham anglab yetmmaydi:
Ibn Moja rohimahulloh Ibn Abbos roziyallohu anhumodan, Nabiy sallollohu alayhi va sallam: Bolalaringizni izzatikrom etinglar va odoblarini chiroyli qilinglar, dedilar. Ibn Abud-Dunyoning rivoyatida: Bolalaringizni sevinglar va odoblarini qadrlanglar, deganlar.
Salafi solihlar odobning ahamiyatini, uning qadrini va yuksak martabasini yaxshi bilganlar. Shu sabab, farzandlariga ham odobni eslatib turganlar va ular shunga muvofiq unibo`sdilar hamda ummatga ham odobni tavsiya qildilar. Buyuk sahobiy Abdulloh ibn Umar roziyallohu anhu otaonalarga nabaviy merosni taqdim etib: Farzandingizga odob bering. Siz unga mas`ulsiz. Unga nimani o`rgatdingiz va qanday odob berdingiz? Shuningdek, u ham sizga yaxshilik qilishga va itoat etishga mas`uldir, deganlar.
Nabaviy odobni bola ong-u shuuridagi tabiiy xulqqa aylantirilishiga katta e`tibor berilgan. Chunki, yaxshi odobdan yetuk aql qo`lga kiritiladi. Yetuk aqldan yaxshi odat, yaxshi odatdan maqtovga sazovar fe`latvor, maqtovga sazovar fe`latvordan solih amal, solih amaldan Robbning roziligi, Robbning roziligidan esa doimiy mulk (jannat) qo`lga kiritiladi.
Yomon odobdan bo`lsa, aqlning izdan chiqishi, aqlning izdan chiqishidan yomon odat, yomon odatdan, axloqiy buzuqlik, axloqiy buzuqlikdan yomon amal, yomon amaldan va yomonlanib esga olinishdan Alloh taoloning g`azabi, Alloh taoloning g`azabidan va Uning qahridan doimiy horlikka mustahiq bo'linadi.
Salafi solihlarning hayotlaridan namunalar:
Ruvaym ibn Ahmad rohimahulloh o`g`liga: Ey o`g`lim! Amalingni tuz va odobingni un qil. Ya`ni, odobni ko`paytir hatto, hayot tarzingda odobing ko`pligi jihatidan xuddi unga solinadigan tuzga unning nisbati kabi bo`lsin. Oz solih amal bilan birga ko`p odob bo`lishi, kam odob bilan birga ko`p amal bo`lishidan ko`ra yaxshidir, dedi.
Ibrohim ibn Hubayb ibn Shahid aytadi: Otam menga: Faqihlar va olimlarning huzuriga bor. Ulardan ilm o`rgan. Ularning odobaxloqlaridan ol va tutgan yo`llarini ushla. Ana shu narsa, ko`p hadisdan ko`ra men uchun sevimliroq, dedilar.
Salafi solihlarning ba`zilari o`g`illariga: Ey o`g`lim! Odobdan bir bobni o`rganishing, ilmdan yetmish bobni ta`lim olishingdan ko`ra menga sevimliroq, degan. Abu Zakariyo Anbariy aytadi: Odobsiz ilm, o`tinsiz olov kabi. Ilmsiz odob esa tanasiz ruh kabidir.
Xulosa o'rnida, Muhammad Rotib Noblusiy aytadilar: "Sizlarga bahosi qimmat bir haqiqatni aytaman: Agar bolangizga tarbiyani besh yoshida bermasangiz, o'n besh yoshida berolmaysiz. Bundan keyin nazoratini qila olmaysiz. Hali kichik ekan g'aflatda qolmang. Fursatni boy bermang".
Ha, bugun bolalarga nabaviy tarbiya va odob-axloqni o'rgatishga vaqt ajratilmasa, boshqalar vaqt ajratadi. Dunyoning bir chetida turib ko'zlarimiz quvonchi bo'lgan bolalarni o'zi istagandek tarbiya qiladi.
Mir Arab Oliy madrasasi
1-bosqich talabasi Solixov Dilshod